www.ekozmu.hu   www.szelessavkereso.hu   www.szelessavindex.hu   www.szelessavalapitvany.hu

 
Szélessáv index
Tesztelje internetkapcsolata
sebességét (speedtest), segítse átfogó szélessáv minőség felmérésünket!


 
Szolgáltatáskereső

Hívhat minket a +36 1 239 1034 telefonszámon.
 
Az oldalt üzemelteti:
Szélessáv Közhasznú Alapítvány
1137 Budapest, Pozsonyi út 9.
Telefon: +36 1 349 28 01
E-mail: info@szelessav.hu
 

Bevezetés a kulturális antropológiába
Copyright
A iakimerák testi rítusai (egy példa)
Egy rítus bemutatása
Feladat (1)
Egy rítus bemutatása kívülről
A kulturális antropológia módszerei
Résztvevő megfigyelés
Résztvevő megfigyelés
Feladat
A résztvevő megfigyelés kritikái
Képelemzés
Rögzítés (írás, fényképezés, lokalizáció)
Interpretáció és nézőpont
A tények és a magyarázatok
Etikus magyarázat
Feladat
Émikus magyarázat
Kulturális relativizmus
Egyenrangú kultúrák
Mi a kulturális antropológia?
Tárgy és módszer: tudomány
Kitérő: kulturális antropológia és társai: etnográfia, etnológia, néprajz
A tárgya: a kultúra
A kultúra ellentmondásossága
A kultúra tágabb szemszögből is ellentmondásos fogalom: mindenhol, minden emberi megnyilvánulásban tettenérhető, mégis mindenhol más. Nemcsak térben más, hanem időben is, így az, ami térben egységesnek tűnhet, történetében eltérő. Amit ma divatosnak tartunk, holnap már nem lesz az, amit szépnek, az a 19. században még csúnya volt. Mégis, minden különbsége ellenére találhatunk jócskán azonosságokat: például minden kultúra tiltja a szülőkkel létesített szexuális kapcsolatot (incesztus). Lévi-Strauss, a leghíresebb strukturalista etnológus „botránynak” nevezte, hogy a természet és a kultúra egymással ellentétes fogalmai egyaránt jellemezhetik az incesztust, mert noha törvény, azaz nagyon is kulturális, univerzálisként mégis inkább a természethez, az ember biológiai meghatározottságaihoz tartozik. A megnyilvánulások tér- és időbeli variabilitása mellett a kultúra és az egyén kapcsolata is meglehetősen ellentmondásos: nehéz megállapítani, hogy egy-egy ember életmódjából mi közösségi és mi teljesen egyedi.
A legkézenfekvőbb példa minderre az emberi nyelv: noha minden kultúrának van nyelve, mind más. Egy nyelven belül ugyanakkor többféle nyelvhasználat létezik, és ezek (bár a nyelvművelők az ellenkezőjét állítják) mind egyenértékűek, akár táj-, akár csoportnyelvről van szó. Ugyanakkor egy-egy nyelv is állandóan változásban van, azaz egy nyelv sem tekinthető állandónak és azonosnak önmagával. Az egyén nyelvhasználata pedig, bár tisztában van nyelve szabályaival (hiszen használja), mindig sajátos kombinációja többféle csoport- és tájnyelvenek, sőt idegen nyelveknek is. Így tehát a nyelvtant is „nyelv”-tannak kellene neveznünk, hiszen nincs egy egységes és megragadható nyelv, amelynek lehetne tana. És végül tulajdonképp az se tudható, hogy pontosan mi a nyelv: a különféle beszédbeli megnyilvánulások absztrakt szabályrendszere (amely a szó hétköznapi értelmében nem is létezik, hiszen csak elvonatkoztatások útján következtethetünk rá), vagy egy valódi program az emberi agyban, amely irányítja a lehetséges megnyilvánulások formálását.

Kérdés:
 
   
 
Definíció
Villámtörténet
Különbség és azonosság
Evolucionisták
Antievolucionisták
Szociális antropológia
Funkcionalizmus
Strukturalizmus
Önellenörző teszt
Feladatok