www.ekozmu.hu   www.szelessavkereso.hu   www.szelessavindex.hu   www.szelessavalapitvany.hu

 
Szélessáv index
Tesztelje internetkapcsolata
sebességét (speedtest), segítse átfogó szélessáv minőség felmérésünket!


 
Szolgáltatáskereső

Hívhat minket a +36 1 239 1034 telefonszámon.
 
Az oldalt üzemelteti:
Szélessáv Közhasznú Alapítvány
1137 Budapest, Pozsonyi út 9.
Telefon: +36 1 349 28 01
E-mail: info@szelessav.hu
 

Bevezetés a kulturális antropológiába
Copyright
A iakimerák testi rítusai (egy példa)
Egy rítus bemutatása
Feladat (1)
Egy rítus bemutatása kívülről
A kulturális antropológia módszerei
Résztvevő megfigyelés
Résztvevő megfigyelés
Feladat
A résztvevő megfigyelés kritikái
Képelemzés
Rögzítés (írás, fényképezés, lokalizáció)
Interpretáció és nézőpont
A tények és a magyarázatok
Etikus magyarázat
Feladat
Émikus magyarázat
Kulturális relativizmus
Egyenrangú kultúrák
Mi a kulturális antropológia?
Tárgy és módszer: tudomány
Kitérő: kulturális antropológia és társai: etnográfia, etnológia, néprajz
A tárgya: a kultúra
A kultúra ellentmondásossága
Definíció
Villámtörténet
Különbség és azonosság
Evolucionisták
Antievolucionisták
Szociális antropológia
A szociális antropológia a francia etnológia egyik legfontosabb hozzájárulása a kulturális antropológiához. Mivel a szociológia felől közelített a kulturális antropológia problémáihoz, sokkal differenciáltabb képet alkotott a társadalom és kultúra kapcsolatáról. Legnagyobb hatású alkotója Émile Durkheim volt, akinek sokat köszönhet a második világháború utáni filozófiai gondolkodás is, egészen Michel Foucault-ig, aki a posztstrukturalista filozófia egyik leghíresebb alakja. Durkheim továbbmerészkedett a különbségek állításán, és meg is magyarázta őket. Egy adott társadalom tagjainak tapasztalatát és tudását alapvetően formálja az a látásmód, amit a kultúrájuk révén örökölnek. Ezzel Durkheim igyekezett hidat verni egy régóta folyó filozófiai vita két pártja közé, az empiricisták és a kantiánus a prioristák közé, hiszen az előzők úgy vélik, a világ minden ember számára azonos ingerek révén adódik, míg az utóbbiak szerint csak azt tapasztalhatjuk meg ingerként, amelyet már ingerré formált előzőleg az értelem. A „kollektív képzetek” bevezetése a oppozícióba feloldhatja a kettő szembenállását.
„Az apriorizmusnak az az alaptétele, hogy a megismerés két, egymásra vissza nem vezethető elemféleségből áll, amelyek világosan elkülöníthető rétegként rakódnak egymásra. A mi hipotézisünk teljes egészében megtartja ezt az elvet. Az empirikusnak nevezett ismeretek, amelyek a empirizmus teoretikusai számára minden mást kizáró müdon szolgáltak az értelem megalkotására, azok, amely a tárgyak közvetlen hatására keletkeznek a szellemünkben. Ezek tehát egyéni állapotok, amelyket teljes egészünkben az individuum pszichikai természete magyaráz. Ha viszont a kategóriák, mint ahogy gondoljuk, lényegüket tekintve kollektív képzetek, akkor mindenek előtt a közösség állapotait tükrözik: ennek feléptési módjától. szervezettségétől, morfológiájától, vallási, erkölcsi, gazdasági stb. intézményeitől függenek.” (Bohmann-Glazer: 361)
A kulturális különbségeket tehát az emberi tapasztalás változó korlátjai magyarázzák, de egyik kollektív képzet se tekinthető „igazabbnak” a másiknál.

Kérdés:
 
   
 
Funkcionalizmus
Strukturalizmus
Önellenörző teszt
Feladatok