www.ekozmu.hu   www.szelessavkereso.hu   www.szelessavindex.hu   www.szelessavalapitvany.hu

 
Szélessáv index
Tesztelje internetkapcsolata
sebességét (speedtest), segítse átfogó szélessáv minőség felmérésünket!


 
Szolgáltatáskereső

Hívhat minket a +36 1 239 1034 telefonszámon.
 
Az oldalt üzemelteti:
Szélessáv Közhasznú Alapítvány
1137 Budapest, Pozsonyi út 9.
Telefon: +36 1 349 28 01
E-mail: info@szelessav.hu
 

Bevezetés a kulturális antropológiába
Copyright
A iakimerák testi rítusai (egy példa)
Egy rítus bemutatása
Feladat (1)
Egy rítus bemutatása kívülről
A kulturális antropológia módszerei
Résztvevő megfigyelés
Résztvevő megfigyelés
Feladat
A résztvevő megfigyelés kritikái
Képelemzés
Rögzítés (írás, fényképezés, lokalizáció)
Interpretáció és nézőpont
A tények és a magyarázatok
Etikus magyarázat
Feladat
Émikus magyarázat
Kulturális relativizmus
Egyenrangú kultúrák
Mi a kulturális antropológia?
Tárgy és módszer: tudomány
Kitérő: kulturális antropológia és társai: etnográfia, etnológia, néprajz
A tárgya: a kultúra
A kultúra ellentmondásossága
Definíció
Villámtörténet
Különbség és azonosság
Evolucionisták
Antievolucionisták
Szociális antropológia
Funkcionalizmus
A funkcionalista antropológia azt tartotta, hogy a kulturális jelenségeket a környezethez való közvetlen alkalmazkodás formálja, azaz minden jelenségnek valamilyen szerepe (funkciója) van. A kettő szféra szoros összefüggését már említett Bronislaw Malinowski, a lengyel származású britt antropológus fogalmazta meg először:
„A funkcionalista a mentális folyamatoknak nem pusztán emocionális és intellektuális oldalaira figyel, hanem amellett érvel, hogy az embert teljes biológiai realitásában kel bevonnunk kulturális elemzésünkbe. A testi szükségelteket és a környezeti hatásokat, s az azokra adott válaszokat tehát egymás mellett kell tanulmányoznunk.” (Bohmann-Glazer 381)
Malinowski leghíresebb példája a Trobriand-Szigeteki kula-kereskedelem volt, aminek a keretében látszólag teljesen értelmetlenül cseréltek gazdát a szigetek lakói között kagylóból készült, teljesen értéktelen karperecek és nyakláncok, rendszeresen, és végtelenül. Aki mondjuk kap egy nyakláncot, az másvalakivel köteles elcserélni azt egy karperecre és így tovább. Malinowski úgy magyarázza a látszólagos funkciótlanságot, hogy általános funkciót tulajdonít neki: a kula fenntartja és elmélyíti a társadalmi kapcsolatokat, ami a Tobriandok szigetekből álló felaprózott társadalmában rendkívül fontos, másrészt lehetőséget ad további ügyletek, valódi cserék lebonyolítására.
Malinowski tehát ebben az esetben is egyéni szinten értett szükségletek kielégítését érti funkció alatt, míg utódja, A. R. Radcliffe-Brown már társadalmiakét. Megkülönböztette egymástól a szerepet és a tevékenységet, amit egy biológia metaforával úgy magyarázott, mint a gyomor tevékenysége az emésztőnedv kiválasztása, ám funkciója az, hogy a táplálékot a további egységek által fogadhatóvá alakítsa át.

Kérdés:
 
   
 
Strukturalizmus
Önellenörző teszt
Feladatok