www.ekozmu.hu   www.szelessavkereso.hu   www.szelessavindex.hu   www.szelessavalapitvany.hu

 
Szélessáv index
Tesztelje internetkapcsolata
sebességét (speedtest), segítse átfogó szélessáv minőség felmérésünket!


 
Szolgáltatáskereső

Hívhat minket a +36 1 239 1034 telefonszámon.
 
Az oldalt üzemelteti:
Szélessáv Közhasznú Alapítvány
1137 Budapest, Pozsonyi út 9.
Telefon: +36 1 349 28 01
E-mail: info@szelessav.hu
 

Bevezetés a kulturális antropológiába
Copyright
A iakimerák testi rítusai (egy példa)
Egy rítus bemutatása
Feladat (1)
Egy rítus bemutatása kívülről
A kulturális antropológia módszerei
Résztvevő megfigyelés
Résztvevő megfigyelés
Feladat
A résztvevő megfigyelés kritikái
Képelemzés
Rögzítés (írás, fényképezés, lokalizáció)
Interpretáció és nézőpont
A tények és a magyarázatok
Etikus magyarázat
Feladat
Émikus magyarázat
Kulturális relativizmus
Egyenrangú kultúrák
Mi a kulturális antropológia?
Tárgy és módszer: tudomány
Kitérő: kulturális antropológia és társai: etnográfia, etnológia, néprajz
A tárgya: a kultúra
A kultúra ellentmondásossága
Definíció
Villámtörténet
Különbség és azonosság
Evolucionisták
Antievolucionisták
Szociális antropológia
Funkcionalizmus
Strukturalizmus
A strukturalizmus a 20. század 60-as éveiben indult hódító útjára, és alig akadt tudományterület, amelyre ne lett volna hatással. Bár a gyökerei között Goethétől a 19. századvégi pszichológiáig sok mindent ott találunk, legfontosabb ihletője a prágai nyelvészeti iskola, jelesen Ferdinand de Saussure munkássága volt. Saussure a nyelvészeti vizsgálatok legfájóbb ellenmondásait egy gyökeresen újnak számító elmélettel próbálta kiküszöbölni: feltételezte, hogy a végtelen számú nyelvi megnyilvánulás mögött egy elvont rendszert találunk, amely az elemei közt lévő több irányú különbségekből áll. Ez alapján a nyelv különböző szintjeit további egyszerűbb összetevők szintjeire oszthatjuk egészen a legkisebb szintig, a fonémákig. A rendszer elemei ugyanakkor saját szintjükön belül is a többi elemtől való különbségük által határozhatók meg, néhány képzési jegy kombinációjából (jelenlétéből és hiányából, lásd a zöngés és zöngétlen mássalhangzókat). Ezt az absztrakt, a nyelvközösségen belül közös kognitív rendszert megkülönböztette annak megvalósításától, amelyet beszédnek nevezett.
A strukturalisták feltételezték, hogy minden kulturális jelenség hasonló kettőségben magyarázható meg, egy elvont, néhány megkülönböztető jegy által artikulált modell és annak végtelenül változatos fizikailag is érzékelhető realizációja. A leghíresebb strukturalista, Claude Lévi-Strauss például az emberi gondolkodást is hasonló rendszernek tartotta, amely lebontható kisebb egységekre és elválasztható a realizációitól. Például a mítoszoktól, amelyeket nem vallási rítusok értelmüket és funkciójukat vesztett maradványainak tekintett, ahogy elődei, hanem a módszeres emberi gondolkodás (a filozófia) egyik eszközének. Tulajdonképpen egy "vad dialektika" eszközeként értette őket, amely segít az írás nélküli népeknek abban, hogy a világot fogalmilag megragadják. Például, hogy egy közismert, elismerten rossz példájával éljünk, az Oidipusz-mítosz oppozíciókból álló struktúráját az alábbi táblázatban ábrázolta:
rokonság +
rokonság - autokhthon -
autokhthon +
Kadmosz keresi nővérét
Kadmosz megöli a sárkányt
A spártaiak legyilkolják egymást
Labdakosz = 'sánta'
Oidipusz megöli apját
Laiosz = 'balog'
Oidipusz megöli a Szfinxet Oidipusz = 'dagadt lábú'
Oidipusz feleségül veszi anyját
Eteoklész megöli fivérét
A fogalmi gondolkodás naiv eszköze, a mítosz Lévi-Strauss szerint itt azon munkálkodik, hogy valamiképp feldolgozza azt a tényt, hogy az ember két tőle különböző ember leszármazotta (nem autokhthón, vagyis nem önnemző). A mítosz elemi egységének a mondatértékű (állítást tartalmazó, szakszóval: predikatív) viszonyokat tekintette, és ezeket a rokonság és az autokhthónia fogalmai (és ellentétei) alá osztotta be, így a mítosz egyenes vonalú története helyett egy két-dimenziós rendszert állított elő, amelybe (mintegy harmadik dimenzióként) a különféle változatok eltérő elemeit is beoszthatjuk (vagyis értelmet nyernek a korábban kopásnak vagy járuléknak tekintett elemek, és megszűnik az a kényszer, hogy „eredeti” változatot kelljen keresni).
Persze más területeken is kamatoztatta a strukturalista meglátásokat, például szoros rendszerszerű összefüggéseket talált a Dél-Amerikai bororók rokonsági- és településszerkezete között. A bororók ugyanis csak a szigorú elrendezésű faluikban élve voltak képesek betartani bonyolult házassági szabályaikat, és azzal, hogy a misszionáriusok felszámolták ezeket, közvetve társadalmi válságot idéztek elő (és a bororók eltűnését).
A strukturalizmus tehát a kultúrák közös, emberi jellemzőjének tekintették a strukturalitásukat, és a különbségeiket a struktúrák különböző realizációiként ragadták meg: a nyugati ember a filozófiával valósítja meg ugyanazt a dialektikus gondolkodást, amit az írás nélküli népek a mítosszal.

Kérdés:
 
   
 
Önellenörző teszt
Feladatok