www.ekozmu.hu   www.szelessavkereso.hu   www.szelessavindex.hu   www.szelessavalapitvany.hu

 
Szélessáv index
Tesztelje internetkapcsolata
sebességét (speedtest), segítse átfogó szélessáv minőség felmérésünket!


 
Szolgáltatáskereső

Hívhat minket a +36 1 239 1034 telefonszámon.
 
Az oldalt üzemelteti:
Szélessáv Közhasznú Alapítvány
1137 Budapest, Pozsonyi út 9.
Telefon: +36 1 349 28 01
E-mail: info@szelessav.hu
 

Bevezetés a kulturális antropológiába
Copyright
A iakimerák testi rítusai (egy példa)
Egy rítus bemutatása

Horace Miner 1950-ben megjelent könyvében így jellemezte az általa bemutatott törzs, a iakimerák testi rítusait:

A mindenki által végrehajtott testi rituáléhoz egy száj-rítus is tartozik. Annak ellenére, hogy e nép rendkívül kényes és aprólékos a szájgondozásban, e rítus egy olyan gyakorlatot is tartalmaz, amely a beavatatlan idegen számára visszataszítónak hat. A beszámolók szerint a bennszülöttek varázskenettel borított apró sörtecsomót helyeznek a szájukba, amelyet azután bonyolult, szertartásos gesztusokkal ide-oda mozgatnak.

Az idézet pontosan szemlélteti, hogy mi is a kulturális antropológia: az emberek által teremtett környezetet (tipikusan azt, amit ma általában életmódnak hívnak) vizsgáló tudomány. A iakimerákról például kiderül, hogy egy nép, azaz valószínűleg hasonló életmódot élő, nagyjából összefüggő földrajzi területet elfoglaló emberek közössége. Valószínűleg nem ismeretlenek az olyan, a kulturális antropológiára nagyon jellemző kifejezések, mint a törzs, a rituálé, a benszülött, vagy a varázskenet: még ha nem is sejti pontosan az olvasó, hogy mit is takarnak, sajátos hangulatukat nagyon is. Ezeket a kifejezéseket nem szoktuk a szó hagyományos értelmében értett modern társadalmak gyakorlataira alkalmazni – jogos tehát az a következtetés, hogy a iakimera valamiféle természetközeli életmódot élő nép lehet, akár a jelenben, akár valahol a múlt távolában.


Az idézett két mondat segítségével vázlatos képet kaphatunk a iakimerák egyik testi rítusáról, ami valószínűleg egy több elemből álló összetett rituálé része, és mint minden rituálénak, ennek is megvannak az elengedhetetlen velejárói, a sörtecsomó, a hétköznapi mozdulatoktól eltérő szertartásos gesztusok, vagy éppen egy varázserőt hordozó kenet. Efféle ismétlődő, hasonló forgatókönyvet követő rítusaink persze nekünk is vannak, gondoljunk csak arra, hogyan viselkedünk karácsonykor a feldíszített fenyőágakkal vagy szilveszter éjszaka az elengedhetetlen pesgővel. Persze mi általában már nem hiszünk a varázslatban, vagyis abban, hogy hétköznapi tárgyak és események segítségével megszerezhetjük a transzdendens lények közbenjárását ügyeinkben, elsősorban azért nem, mert nincsenek ilyen lényeink, de a tárgyak még így se tűntek el ezekből a rítusokból.

Ugyanakkor korántsem olyan elfogulatlan a leírás, mint ahogy elsőre tűnik.

 


Kérdés:
 
   
 
Feladat (1)
Egy rítus bemutatása kívülről
A kulturális antropológia módszerei
Résztvevő megfigyelés
Résztvevő megfigyelés
Feladat
A résztvevő megfigyelés kritikái
Képelemzés
Rögzítés (írás, fényképezés, lokalizáció)
Interpretáció és nézőpont
A tények és a magyarázatok
Etikus magyarázat
Feladat
Émikus magyarázat
Kulturális relativizmus
Egyenrangú kultúrák
Mi a kulturális antropológia?
Tárgy és módszer: tudomány
Kitérő: kulturális antropológia és társai: etnográfia, etnológia, néprajz
A tárgya: a kultúra
A kultúra ellentmondásossága
Definíció
Villámtörténet
Különbség és azonosság
Evolucionisták
Antievolucionisták
Szociális antropológia
Funkcionalizmus
Strukturalizmus
Önellenörző teszt
Feladatok