www.ekozmu.hu   www.szelessavkereso.hu   www.szelessavindex.hu   www.szelessavalapitvany.hu

 
Szélessáv index
Tesztelje internetkapcsolata
sebességét (speedtest), segítse átfogó szélessáv minőség felmérésünket!


 
Szolgáltatáskereső

Hívhat minket a +36 1 239 1034 telefonszámon.
 
Az oldalt üzemelteti:
Szélessáv Közhasznú Alapítvány
1137 Budapest, Pozsonyi út 9.
Telefon: +36 1 349 28 01
E-mail: info@szelessav.hu
 

Bevezetés a kulturális antropológiába
Copyright
A iakimerák testi rítusai (egy példa)
Egy rítus bemutatása
Feladat (1)
Egy rítus bemutatása kívülről
A kulturális antropológia módszerei
Résztvevő megfigyelés
Résztvevő megfigyelés
Feladat
A résztvevő megfigyelés kritikái

A Miner-idézetünk például a fogmosás rítusát úgy írja le, mintha az nem egy komplex jelrendszer eleme volna, holott mindennapi tapasztalatból is tudhatjuk, hogy nem önmagáért a fog tisztításáért végezzük, hanem azért, mert a fogunk tisztán tartásával is üzenhetünk a környezetünknek (ahogy öltönyt se pusztán azért viselünk, mert éppen nincs mit felvenni). A nyelvi jelölés – ez a másik lényeges posztstrukturalista eredmény – viszont nem áttetsző. Az emberi gondolkodás már hozzászokott ahhoz a kényelmes illúzióhoz, hogy a jelek csorbítatlanul (vagy elhanyagolható veszteségekkel) képesek közvetíteni a rájuk bízott üzenetet. Enélkül a hétköznapi kommunikáció nem is volna lehetséges, ám például az irodalmi művek vagy a képzőművészeti alkotások jelentését firtató néha évezredes viták nyilvánvalóvá tették, hogy nem kivétel, hanem szabály az, hogy az üzenetek és a hordozójuk elválaszthatatlanok egymástól. Ez viszont kihúzza a talajt az úgynevezett objektivitás lába alól, és megkérdőjelezi a nevében létrehozott szabályok érvényességét, így a résztvevő megfigyelését is. Hiszen a megfigyelő, mégha meg is tanulja a megfigyelt nyelvét, kénytelen a tapasztalatait lefordítani a saját nyelvére, azokat szigorúan szabályozott keretek közé szorítva tudományos közleményekben közvetíteni. James Clifford például azt írja, nem véletlen, hogy Malinowski egyik fotója, ami híres kutatása közben készült, egészen a nyolcvanas évekig nem jelenhetett meg, hiszen a képen az objektivitás szószólója „kompromittáló” helyzetben látható.


malinowski_a_satraban_ir.jpg
Malinowski sátra, Trobriand-szigetek, Kiriwi település, 1915-18 körül

Kérdés:
 
   
 
Képelemzés
Rögzítés (írás, fényképezés, lokalizáció)
Interpretáció és nézőpont
A tények és a magyarázatok
Etikus magyarázat
Feladat
Émikus magyarázat
Kulturális relativizmus
Egyenrangú kultúrák
Mi a kulturális antropológia?
Tárgy és módszer: tudomány
Kitérő: kulturális antropológia és társai: etnográfia, etnológia, néprajz
A tárgya: a kultúra
A kultúra ellentmondásossága
Definíció
Villámtörténet
Különbség és azonosság
Evolucionisták
Antievolucionisták
Szociális antropológia
Funkcionalizmus
Strukturalizmus
Önellenörző teszt
Feladatok